ارزیابان جهانی صنایع‌دستی در راه شیراز

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی تا ۲ هفته دیگر به شیراز سفر خواهند کرد.

مصیب امیری یکشنبه ۱۰ آذر به خبرنگاران گفت: ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در ارتباط با پرونده “شهر جهانی شیراز” تا ۲ هفته دیگر به شیراز سفر خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در این سفر با روند فعالیت‌های صنایع دستی در شیراز آشنا می‌شوند، گفت: سال گذشته ” غدا هیجاوی” رئیس منطقه  آسیا و اقیانوسیه  شورای جهانی صنایع دستی در سفر به شیراز، بازدیدی از برخی از کارگاه ها و فروشگاه های  صنایع دستی داشت و بر ثبت شیراز در فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی تاکید کرد.

امیری با یادآوری اینکه سال گذشته شاهد جای گرفتن منبت آباده در فهرست جهانی بودیم، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها، به زودی گبه و دست بافت‌های استان فارس نیز به فهرست جهانی صنایع دستی خواهد پیوست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان فارس گفت: شهر شیراز خاستگاه هنرهای سنتی چون خاتم، کاشی هفت رنگ و قلم زنی است و دیگر هنرهای دست ساز این شهر نیز همواره مورد توجه گردشگران قرار داشته و شهرت ملی وجهانی دارند.

امیری ادامه داد: با توجه به حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به قصد دیدن و ارزیابی کارگاه های تولیدی صنایع دستی در شیراز، انتظار داریم که طی ۲ ماه آینده شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، معرفی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس گفت: هم اکنون در شهر شیراز بیش از ۴۰ رشته صنایع دستی فعال است و هنرهای سنتی و صنایع دستی این شهر قابلیت ثبت در فهرست جهانی را دارند.

طبق نتایج سومین شورای راهبردی انتخاب شهر و روستاهای ملی که ۳۱ تیرماه امسال برگزار شد، شیراز عنوان شهر ملی صنایع دستی ایران را از آن خود کرد.

هم اینک پرونده ثبت نام شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی به شورای جهانی ارسال شده و در صورتیکه نظر ارزیابان اعزامی به این شهر مثبت باشد، شیرای این عنوان را کسب خواهد کرد.