تلاش برای ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی

شامگاه سه شنبه همزمان با آغاز بکار یازدهمین نمایشگاه صنایع دستی پارس که تا ۳۰ آذرماه ادامه داردبه ریاست غاده هیجاوی در این نمایشگاه حاضر شدند.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس در جمع خبرنگاران از حضور ۲ ارزیاب صنایع دستی در شیراز خبر داد و گفت: امید است به زودی شاهد ثبت جهانی شهر شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی باشیم.
مصیب امیری افزود: استان فارس با ۸۰ رشته و سایر استان‌های کشور با ۶۰ رشته صنایع دستی در این نمایشگاه حضور دارند.
به گفته وی، امسال بخشی از دفاتر خدمات گردشگری که مجوز گردشگری سلامت دارند در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و امید است که شاهد رشد و انضباط بیشتری از ورود گردشگران سلامت به استان فارس با برپایی این نمایشگاه باشیم.
امیری گفت: هتل‌ها، مهمانپذیرها، شرکت‌های تسهیلگر در  گردشگری سلامت، سیاه چادرهای عشایری، اتاق بازرگانی، شهرداری شیراز، بیمارستان‌های تخصصی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، اقامتگاه‌های بوم گردی، دانشگاه‌های علمی کاربردی، تعدادی از ادارات کل میراث فرهنگی استانها و موزه‌های بخش خصوصی نیز در این نمایشگاه حضور دارند.
همزمان با این رویداد ملی به میزبانی شیراز، لوح شهر ملی صنایع دستی از طرف معاون وزیر میراث فرهنگی و ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به نمایندگی از مردم این شهر به شهردار شیراز و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس اهدا شد.
رییس منطقه غرب آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌ دستی در این دیدار گفت: اهتمام ایران برای صدرنشینی در رشته صنایع دستی در جهان، بیانگر تلاش هنرمندان این رشته برای معرفی ایران به عنوان یک کشور فرهنگی در دنیاست.
غاده هیجاوی، با اشاره به بازدید خود از کارگاه‌های صنایع دستی دانشگاه هنر و معماری دانشگاه شیراز که امروز (بیست و ششم آذرماه) انجام شد، بیان داشت: آموزش نقش مهمی در ارتقای جایگاه صنایع دستی و حفظ آن دارد و در این بازدید تلاش مسوولان برای حمایت از صنایع دستی در حوزه آکادمیک مشهود بود.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این دیدار، ضمن قدردانی از حمایت‌های رییس منطقه غرب آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌ دستی از جایگاه صنایع دستی ایران، بیان کرد: چهار شهر شامل، شیراز، زنجان، ملایر و قاسم‌آباد برای نخستین بار کاندیدای دریافت عنوان شهر جهانی صنایع دستی هستند.
پویا محمودیان افزود: توجه بیش از گذشته به ظرفیت غنی صنایع دستی کشور، افزون بر ایجاد انگیزه و حس رقابت در هنرمندان کشور، منجر به کسب رتبه نخست ایران در ثبت شهرها و روستای جهانی شد.
شهردار شیراز هم در این دیدار با برشمردن داشته‌های ملی و جهانی این شهر در حوزه‌های فرهنگی، ادبی، تاریخی، فلسفی و هنری، این شهر را پایتخت فرهنگی ایران نامید که شایسته کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی است.
حیدر اسکندرپور همچنین با اشاره به راه‌اندازی بازارچه هنر شیراز در یک گذر گردشگری بافت تاریخی- فرهنگی این شهر، اظهار داشت: این بازارچه، نمونه کوچکی از بازار وکیل شیراز است و به زودی این مکان توسط مسوولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با هدف ایجاد فرصت عرضه و فروش مستقیم تولیدات هنرمندان صنایع دستی و توسعه اقتصاد این حوزه به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.
ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی، متشکل از سه نفر بنام‌های غاده هیجاوی، رییس منطقه غرب آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌ دستی، احمد الفارسی و ویدا توحدی برای بررسی روند پرونده شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی به شیراز سفر کرده‌اند و تا بیست و هشتم آذرماه ۹۸ در این شهر اقامت دارند.